Terug

Recensies

Foto's voor gevorderden

Fotografie is waarschijnlijk de meest beoefende doe-het-zelfkunstvorm die er bestaat. Hoewel consumentencamera’s al sinds 1888 bestaan, heeft vooral de recente introductie van de digitale variant en de opkomst van internet bij menigeen (quasi) artistieke inspiraties aangewakkerd. Paradoxaal ge…

Na hen de zondvloed

2010: instortende huizenprijzen, verdampende pensioenen en hoge werkloosheid. David Willetts heeft in The Pinch wat moeite de babyboomers (generatie ’45-’65) zelfzucht te verwijten, maar ze zijn als generatie volgens hem wel dé oorzaak van het economisch ongunstige toekomstperspec…

Niet alleen maar nee-roepen

Tegen zijn is in. Het Nederlandse poldermodel trilt op zijn grondvesten. Alles wat establishment is kan rekenen op forse kritiek van een steeds verder versnipperend politiek spectrum. Dus zeker ook ‘die clan van aan ons opgedrongen allochtonen’, waarmee Johannes van Dam in De Republikein…

Korte inkijkjes

Het glimt niet. Dat is een eerste waarschuwing: dit is anders. Maar hoe anders? Doorbladeren verheldert niet. Jóhanna Siguroardóttir, premier van IJsland, is het bekendste gezicht, en ook de algemene rubrieken bieden geen snelle aanknopingspunten. Het tijdschrift Monocle claimt ‘…

Het onderbewuste boven

Een evoluerend oeuvre ten spijt, heeft Ian McEwan zich sinds zijn eerste publicatie in de jaren zeventig het imago van een door perversiteit geobsedeerde schrijver op de hals gehaald. En wat sappig is beklijft. The Comfort of Strangers (1981) is een duidelijke spruit uit deze eerste periode van McEw…

Hopen op verandering

Te weinig ervaring met buitenlands beleid. Het was een van de weinige speldeprikjes waarmee John McCain de Obama-opmars poogde te temperen. Inmiddels heeft de hoophysterie plaats gemaakt voor de rationaliteit van elke dag en staat Obama, nu hij zijn eerste echte State of the Union mag uitspreken, op…

Vloeiend verleden

Zijn referenties liggen in het verleden. Zo zegt hij het zelf. Mathematische precisie of gelukkige toevalligheid: Cees Nootebooms besluit om zich begin 1989 in Berlijn te vestigen kon voor hem niet beter komen. Het was immers Berlijn waar toen en nu stuivertje wisselden op elke straathoek, waar alle…

Het eksteroog beloond

Glimmen met inhoud. Althans, dat lijkt de doelstelling van het Amerikaanse Vanity Fair en de Nederlandse evenknie, Hollands Diep. Bij beide glossies gaat het over, zoals Hollands Diep-hoofdredacteur Robbert Ammerlaan het formuleert, ‘het avontuur bij uitstek: cultuur.’ Bij bewust gebrek …

De kunst begrensd

In het huidige tijdperk van globalisering is ook de kunst niet thuis gebleven, en dus probeert de Nederlandse overheid in het kielzog van al die kosmopolitische kunstenaars een overkoepelend beleid te voeren dat aansluit bij die internationale context. Het devies? Interactie doet ontwikkelen, isolat…

Wij barbaren

Nuance verkoopt slecht. 'Klare taal' des te beter. De mens is nu eenmaal beter in staat de wereld om zich heen (en zichzelf) te begrijpen in manicheïstische termen. Dus, na de nazi's en de communisten is het nu de moslimbevolking die ons voortbestaan bedreigt. In Angst voor de barbaren. De bots…

De vooruitgang op de hielen

Ellende is fotogeniek. Rijendik pakken mensen zich elk jaar weer samen voor de World Press Phototentoonstellingen om een glimp van wat wereldse misère op te vangen. Niet zelden druipt het melodrama en het misbaar van de foto’s af. Daarbij vergeleken zijn de Chinese reportages van Koen W…

Apart is ook maar zo gewoon - muziektijdschriften

Popmuziek versus klassiek. Iedereen weet het onderscheid wel te maken. Jazz, blues, folk en rock, het vergt al wat meer verstand van zaken. Post-rock, freefolk en improv; nu moet de hulp van kenners ingeroepen worden. Maar ook die hebben het akelig lastig, want subgenres kenmerken zich door de aandr…

  • Pagina :
  • 1
pro-mbooks1 : athenaeum